چکیده:

1- عنوان پژوهشی : چگونه توانستیم با روش های خلاق ، توانایی حل مسئله ریاضی را در دانش آموزان در پایه اول ابتدایی بهبود بخشم

9- اهداف پژوهش:

هدف کلی: دست یابی به پیشرفت دانش آموزان پایه اول ابتدایی با استفاده از روش های خلاق در ساعات آموزشی که این

اهداف جزئی : ایجاد محیط مناسب برای یادگیری درس ریاضی و و استفاده از وسایل کمک آموزشی متناسب با علایق کودکان

اهداف کاربردی: ایجاد شادی و نشاط در زنگ ریاضی و اینکه دانش آموزان حل مسئله ریاضی را به صورت کاربردی آموزش ببینند و توانایی حل مسائل زندگی خود را پیدا کنند.

10-پرسش پژوهش:

آیا می توانم با استفاده از روش های خلاق موجب پیشرفت و تحصیلی دانش آموزان شویم؟

جایگاه خلاقیت در کلاس های درس ما کجا قرار دارد؟

نوع وسایل کمک آموزشی و امکانات در پیشرفت حل مسئله تاثیر دارد؟

11-توصیف وضعیت موجود:

این اقدام پژوهی در مدرسه شهید سید خلیل حسینی در روستای کاردگر محله شهرستان فریدونکنار در سال 1377 تاسیس شده است که ساختمان مدرسه روبروی حرم مطهر امام زاده قاسم می باشد. در 3 ماه دوم تدریس متوجه افت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی شده بودیم. و این دانش آموزان در زنگ ریاضی برای حل مسئله بی انگیزه و بی حوصله بودند و با توجه به آزمون های مداد کاغذی که در پایان هر ماه ، برگزار می شد متوجه شدیم آنان مسئله های آزمون را حل نمی کردن و با توجه به بررسی های انجام شده 2 عامل نقش داشت. 1- عدم علاقه دانش آموزان به درس ریاضی 2- عدم توانایی والدین به آموزش حل مسئله دانش آموزان باعث ضعف آنان در حل مسئله ریاضی شده بود.

12-گرد آوری اطلاعات:

در این پژوهش برای جم آوری اطلاعات دقیق تر جهت بررسی وضعیت نامطلوب از روش های زیر استفاده نمودیم و ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش به شرح ذیل می باشد. مشاهده ، مصاحبه، پرسشنامه، اسناد و مدارک که در این گردآوری آمده است.

13-تجزیه و تحلیل داده ها:

تحليل: با مشاهدات انجام گرفته ریز نمرات دانش آموزان و میانگین نمرات کیفی درس ریاضی، در 3 ماه دوم نشان دهنده میزان نامحسوس پیشرفت در تعداد اندکی از دانش آموزان بود همچنین برخی مشاهدات والدین در منزل مزید به علت می باشد. معتقد بودند علی رغم تلاشهای بسیار زیاد به ندرت شاهد تغییر در وضعیت درسی فرزندشان بودند. از جمله عواملی که باعث شد برای فعال نمودن و راهبردهای موثر برای دانش آموزان در عمر یاد دهی و یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل با استفاده از نمودار چرا؟ چرا؟ و الگوی ترسیم مفاهیم انجام شد.

14- ارائه راه حل های پیشنهادی و موقتی جدید:

مهم ترین راه حل های پیشنهادی و موقتی عبارت اند از: 1- استفاده از روشهای فعال و خلاق و الگوهای تدریس جهت آموزش مفاهیم ریاضی 2- مراحل حل مسئله را بر اساس الگوی 4 مرحله­ای) باید به دانش آموزان آموزش داد.3- باید به دانش آموزان فرصت داد تا خودشان مسئله را طرح نمایند زیرا مفاهیم را بهتر و عمیق تر درک کنند. 4-جلسات آموزش خانواده با موضوع نحوه تدریس در منزل هماهنگ با مدرسه باشد. 5- با دیدن دفتر های بد خط و نامرتب ، تصمیم گرفته شد به دفتر های مرتب و دفتر های که مسئله ها را کاملا حل کرده باشند برچسب عکس دار زده شود و وقتی که تعداد این برچسب ها به 5 عدد برسد به آنان جایزه بدهیم.

15- ارزیابی از اقدام های جدید:

در این اقدام ، با در نظر گرفتن عوامل موثر در بروز مشکل ناتوانی در حل مسئله و راه کارهای پیشنهادی ، 14 اقدام زیر را جهت رفع آن به انجام رساندیم.

1- دادن فرصت به دانش آموزان جهت طرح مسئله توسط آنان با برنامه ریزی قبلی.

2- بررسی مبحث حل مسئله کتاب های ریاضی پایه اول ابتدایی.

3- اقدام به طرح مسئله های مورد علاقه دانش آموزان و کاربردی تحقیقی توسط معلم.

4- آموزش روش حل مسئله و راهبردهای آن بر اساس الگوی 4 مرحله ای جورج پولیا.

16-نتیجه گیری:

در این مرحله باید یکسری از آیتم ها را در روش حل مسئله رعایت کنیم تا بتوانیم توانایی دانش آموزان را در حل مسئله افزایش دهیم.

1- از دست ساخته های موجود (وسایل کمک آموزشی) بهینه استفاده کنیم.

2- در همه درس ها مخصوصا ریاضی از روش های خلاق، بازی، شعر و بیشتر استفاده شود تا علاقه و انگیزه دانش آموزان بیشتر تقویت شود.

3- دانش آموزان بتوانند خلاقانه، با استفاده از روش بارش مغزی مسئله بسازند و

16-پیشنهادات: در این قسمت بر اساس یافته های این پژوهش و تجارب به دست آمده پیشنهاداتی ارائه شد.

1- میتوان روش حل مسئله را بر اساس الگوی جرج پولیا به شاگردان آموزش داد.

2- خواندن مسئله توسط دانش آموزان و استفاده از فنون مختلط برای تقویت مهارت خواندن در آنها.

3- استفاده از روش های خلاق به صورت مسابقه با بازی با اعداد توسط کارت.

4- با طرح مسئله توسط شاگردان وضعیت آنان در حل مسئله پیشرفت خواهد کرد.

5- استفاده از خود دانش آموز، تحت عنوان معلم محور که هفته ای 1 بار دانش آموزان نقش معلم را ایفا کنند که این کار اعتماد به نفس بیشتری به آنان خواهد داد.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

 


سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی , گزارش تخصصی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

.. زندگی به رنگ خدا درب ضد سرقت و درب چوبی راش ارزان قیمت taktin سامانه استعلام قیمت باربری و اتوبار اس ام اس من GAMER GAM WEBLOG تربیت اخلاقی